В литературата битува мнението, че Баронхиршовата железница официално е открита на 5 юни 1873г. В Каравеловия вестник „Независимост” от 16 юни 1873г. има дописка от Пловдив на тази тема. По онова време Ботев работи при Каравелов и се занимава именно с оформянето на текстовете на дописките за публикуване, затова не се учудвайте на стила:
гара Белово-възстановка |
През април 1873г. Хасковският
революционен комитет взел решение да бъде ликвидиран хаджи Ставри Примо,
известен гръкоман, лихвар и доносчик на турските власти. Изпълнението на
присъдата било възложено на лице от тайната полиция. Но поради нерешителността
на това лице с тази задача се наел Атанас Узунов – организатор на комитети и
заместник на Левски след залавянето му. На 4 май Узунов успял да влезе в дома
на х.Ставри, като се представил за грък. Баща му също е бил гръкоманин, а
мащехата му – гъркиня, та е владеел гръцкия език по рождение. Говорили каквото
говорили, хаджи Ставри се надигнал да го изпраща. Узунов измъкнал револвер и
забил няколко куршума в тлъстото „чувство” на хаджи Ставри и той паднал на
пода. Узунов помислил, че го е убил и тръгнал да излиза, но слугите отвън вече
били зарезили вратата и се развикали за помощ. Хаджи Ставри, който поради
дебелината си не бил наранен смъртоносно, се надигнал и сграбил Узунов, който
тежал само 58 оки (около 60 кг). Слугите се притекли на помощ , вързали
революционера и го предали на турците. На следващия ден, 5 май, Узунов бил
изправен пред Хасковския меджлис (градския съвет). Разпитът му е описан от
Стоян Заимов надълго и нашироко в „Миналото”. Узунов бил бит и изтезаван пред
целия съвет, но никакви показания не дал. На другия ден го развели из града с
надеждата някой да го познае. Един обущар познал обувките му, че били на Стоян
Заимов правени от него и го предал. Заимов бил арестуван. На другия ден
арестували и колегите му учители Мирчо Попов и Петър Берковски. След като не
могли да се доберат до никакви показания от арестуваните, политическите кръгове
в Пловдив, Одрин и Цариград се заинтересували от тях. Били посетени в
хасковския затвор от коменданта на гарнизона Хюсеин паша, придружен от 20-30
младши офицери. Водили културен разговор с Узунов на френски език, останали с
добри впечатления от него и го поставили на облекчен режим в затвора. Надявали
се по този начин да го предразположат към показания. Освен това се препоръчали
като поддръжници на реформите в Турската империя, подхванати от Митхад паша.
Узунов, явно поради своята младост и неопитност, се хванал на въдицата и
разкрил за какво се бори. Министърът на вътрешните работи Митхад паша
разпоредил Узунов да бъде откаран в Пловдив, посочените от него лица да бъдат
арестувани и също докарани в Пловдив, но след като минат данданиите по
освещаването на железницата, защото много местни и чуждестранни журналисти щели
да придружават великия везир, та да не се разчуе работата. Митхад паша посетил
Узунов в затвора в Пловдив и разговарял с него. По това време в Пловдив живеела
и работела като учителка сестрата на Атанас Узунов – Анастасия. Тя основала там
и женско дружество „Майчина грижа”. Двамата не разбрали, че са на крачки един
от друг. За последен път се били видели през 1869г. в Калофер. Атанас Цвятков
Узунов и 22-та предадени от него българи били осъдени на заточение в Мала Азия от Одринския съд, без
да има съдебен процес и без да се явяват пред съдиите, само въз основа на
протоколите от разпитите им, които бяха открити и преведени на български едва
през 1975г., т.е. след един век. Узунов е бил заточен за 15 години в Аргана
Мадени. През 1876г. успява да избяга в Русия, участва в Руско-турската
освободителна война 1877-78г. След управлението на Стамболов и Русофилските
бунтове през 1887г. емигрира в Русия, където се жени. Умира в София на 26 юни
1907г. , а е роден в Одрин през 1851г.
Имаме още един Атанас Узунов
националреволюционер. Роден в Русе през 1857г. Участва в Старозагорското
въстание 1875г. Четник в Червеноводската чета. Емигрира в Русия, учи във военно
училище, участва в Сръбско- турската и
Руско турската освободителна война. По време на Сръбско-българската война от
1885г. командва отбраната на Видин. Участник в Русенския бунт на русофилите.
Разстрелян.
Ето така, като се поразрови човек из
историята ни, ще види, че нищо старо не е забравено, нищо ново не е научено, а
гара Септември не е осветена от турците и затова вече не се казва Саранбей,
както гара Кърджали например или Харманли. Да не говорим за (Татар-)Пазарджик.
„Нека носим йоще срамът по челото”, защото не придобихме нещо зад него през
последните 136 години.
Димитър ДЕЛИЙСКИ
Уважаеми г-н Делийски, стари мой приятелю, ето какво зная за тези събития.Предавам ги накратко. Иначе са описани подробно в прекрасната книга на Георги Пашев „От Цариград до Белово“/ Профиздат 1981г./
ОтговорИзтриванеТържествата по откриване на железния път Цариград- Белово са отбелязани накратко във в. „Турция“ от 8 и 15 юни 1873г и по-подробно –във в.“Право“ от 16 юни1873г. с описание на церемониите от Цариград до Одрин./И двата вестника се намират в Пловдивската народна библиотека „Иван Вазов“./ Тържествата от Одрин до Пловдив са описани в малкия лист на в.“Право“ от 18 юни 1873г. –намиращ се в Народната библиотека „Кирил и Методий“. А тържествата от Пловдив до Белово са описани във в. “Le Jurnal des Debats”.
На 5 юни сутринта в 7 часа министерската яхта „Вокелия“ пресича Босфора и пристава срещу първата гара от новия железен път Сиркеджискелеси. От нея слиза правителствената делегация начело с Великия везир Мехмед Ружди Шарвани-Заде и министъра на правосъдието Мидхат паша. Там са и министрите на просвещението, финансите, търговията, държавния архив , членове на Държавния съвет и висши чиновници. На входа на станцията са посрещнати от барон Хирш и негови сътрудници. Присъстват представители на вестниците „Ла Турки“, „Левант Хералд“, „Басърет“,“ Левант Таймс“,“Ройтер Хавас“, „Ноие Фраие Пресе“, „Индипендънс Белж“,“Ла Франсе“ и специалният пратеник на „Журнал де Деба“ Ж. Бержера.
Делегацията пътува за Одрин ,където пренощува. На другият ден 6 юни пътуват за Пловдив . На всички гари влакът спира и Мехмед Ружди приема докладите на началниците и поздравява многобройните делегации . В пет часа след обяд на Пловдив е посрещнат от началник гара французинът Хенри Батюст .След тържествата делегацията пренощува. Ружди се настанява в конака , а Мидхат паша в къщата на д-р Чомаков. На сутринта 7 юни в 10 часа потеглят за Белово. След посрещане в Пазарджик ,пристигат в Белово.
Ето какво е записал Бержера:
„На четиринадесет часа до станцията над брега на Марица се състоя обяд на открито в народен стил.Поканиха всички. Ружди с ликуващ тон обяви за открит железният път Цариград – Белово. Нарече го „Път за Народа“.И започнаха на тая българска земя наздравици с честитявания на турски,френски, немски,английски…
Тоя ден беше 7 /20 / юни 1873г. Ден обикновен,който като всеки друг ден отива във вечността и става минало.“
Течър